Patchwork machinaal

Patchwork en quilten met je naaimachine

Ook met een gewoon huishoudnaaimachine kun je mooie werkstukken maken. Je kunt hele leuken werkstukken maken én sneller werken. Zeker als je het goed aanpakt. 

 

Dit is het voorbeeld van de machinale cursus. Natuurlijk mag je je eigen ontwerp maken. Maar aan de hand van dit wandkleed leer je heel veel technieken die je van pas zullen komen als je een grotere quilt wil maken.

In deze cursus leer je snel en efficiënt snijden met mat, lat en rolmes, kettingnaaien, systematisch werken. Je leert hoe je de patronen kunt doorzien. Uiteraard krijg je volop tips en trucs voor een goed resultaat. 

 

Zo leer je een handige manier om grotere quilts te "sandwichen" en hoe je kunt quilten "in the ditch" met de naaimachine. 

 

Programma:

Les 1: je naaimachine leren kennen en draadspanning instellen, snijden met mat, lat en rolmes, rechte blokken naaien in serie, kettingnaaien.

Een recht blok uit les 1. Hiermee kun je goed oefenen met kettingnaaien en recht snijden. Door zijn eenvoud is dit blok heel geschikt om rust in de quilt te brengen.

Les 2: patronen doorzien, slim snijden, driehoeken in serie maken. 

Les 3: paperpiecing met freezerpaper, naaien op een ondergrond. Freezerpaper werkt eenvoudig en geeft een strak resultaat.

 

Deze kompasster bijvoorbeeld is met behulp van freezerpaper gemaakt. 

Les 4: flying geese, een patroon, genaaid op een ondergrond van theezakjespapier. 

 

Les 5: Je leert hoe je de quilttop kunt sandwichen met latten. Dan hoef je niet meer met je knieën over de grond te kruipen om een grote quilt te rijgen.

Les 6 & 7: Tot slot gaan we de quilt machinaal afwerken door te quilten in de naad. Een precies klusje, maar dat maakt  je quilt wel echt af!

 

Niveau: vervolg op basiscursus.

Start tot nader order uitgesteld

De cursus vindt plaats op 7 vrijdagen, startdatum nog niet bekend. De les duurt van 10.00 tot 12.30 uur. Iedere 14 dagen krijg je een les en in de tussentijd heb je gelegenheid om thuis de blokken te maken. 

 

Ik plan nog geen lessen in, zolang Corona in ons land is. In de tussentijd ben je van harte welkom bij de UFO-club, waar ik je graag de beginselen wil leren. Ondersteund door cursusmateriaal. Laat me dat dan wel even weten, dan neem het het mee naar de Hoeskamer.

 

Locatie: Hoeskamer van Lummel, Emmausstraat 61, Maastricht

Kosten

Prijs € 135,- voor 7 lessen, incl. koffie, thee, patronen en handleiding op papier. Excl. materiaal en vulling. 

Extra benodigdheden:

- snijmat, lat (inch), rolmes,

- naaimachine.

Inschrijven

 Heb je interesse om deel te nemen? Neem even contact met me op.


1/4 inch voetje
1/4 inch voetje

Heb ik een speciaal naaimachine nodig?  

Nee, deze cursus is prima te volgen met een gewoon naaimachine. Wel heb je een 1/4 inch voetje nodig. 

Is die niet verkrijgbaar voor jouw naaimachine? Kijk dan even in de webshop bij 'Zoomaatje'.