Machinaal patchwork

Als je de smaak te pakken hebt, dan lonkt de volgende uitdaging. Patchwork met de naaimachine! Zo kun je grotere werkstukken maken én sneller werken. Zeker als je het goed aanpakt. 

 

In deze cursus leer je snel en efficiënt snijden met mat, lat en rolmes, kettingnaaien, systematisch werken. Je leert hoe je de patronen kunt doorzien. Uiteraard krijg je volop tips en trucs voor een goed resultaat. 

 

Zo leer je een handige manier om grotere quilts te "sandwichen" en hoe je kunt quilten "in the ditch" met de naaimachine. 

 

Programma:

Les 1: je naaimachine leren kennen en draadspanning instellen, snijden met mat, lat en rolmes, rechte blokken naaien in serie, kettingnaaien.

Een recht blok uit les 1. Hiermee kun je goed oefenen met kettingnaaien en recht snijden. Door zijn eenvoud is dit blok heel geschikt om rust in de quilt te brengen.

Les 2: patronen doorzien, slim snijden, driehoeken in serie maken. 

Les 3: paperpiecing met freezerpaper, naaien op een ondergrond. Freezerpaper werkt eenvoudig en geeft een strak resultaat.

 

Deze kompasster bijvoorbeeld is met behulp van freezerpaper gemaakt. 

Les 4: flying geese, een patroon, genaaid op een ondergrond van theezakjespapier. 

 

Les 5: Je leert hoe je de quilttop kunt sandwichen met latten. Dan hoef je niet meer met je knieën over de grond te kruipen om een grote quilt te rijgen.

Tot slot gaan we de quilt machinaal afwerken door te quilten in de naad. Een precies klusje, maar dat maakt  je quilt wel echt af!

 

Niveau: vervolg op basiscursus.

Data augustus 2019

De cursus begint op vrijdag 30 augustus. De les duurt van 10.00 tot 12.30 uur. Iedere 14 dagen krijg je een les en in de tussentijd heb je gelegenheid om thuis de blokjes te maken. 

 

De lesdagen op een rij:

30 augustus,

13 & 27 september

11 & 25 oktober 2019.

 

Locatie: Hoeskamer van Lummel, Emmausstraat 61, Maastricht

Kosten

Prijs € 110,- voor 5 lessen, incl. koffie, thee, patronen en handleiding op papier. Excl. materiaal en vulling. 

Extra benodigdheden:

- snijmat, lat, rolmes,

- naaimachine met 1/4 inch voetje.

Inschrijven

 Heb je interesse om deel te nemen? Neem even contact met me op.


1/4 inch voetje
1/4 inch voetje

Heb ik een speciaal naaimachine nodig?  

Nee, deze cursus is prima te volgen met een gewoon naaimachine. Wel is het goed om een 1/4 inch voetje aan te schaffen. Graag even overleg voordat je dit koopt, want niet alle voetjes werken even handig.