Machinaal vrij quilten

Blijven je werkstukken liggen omdat je er tegen op ziet om ze door te quilten? Kijk je met enige jaloezie naar prachtige gequilte dekens en wandkleden, met het idee dat jij dit nooit zou kunnen? 

 

Dan heb ik goed nieuws voor je. Jij kan het wel en minstens net zo mooi. Stap voor stap leer je je naaimachine te beheersen. In de cursus 'machinaal quilten' leer je prachtige patronen te quilten. Na slechts drie dagen kun je zelfs prachtige veren vrij uit de hand quilten. Alle uurtjes die je daarna extra oefent maakt dat het nog makkelijker gaat en nog mooier uitziet. 

 

Het geeft je patchwork een professioneel uiterlijk, waar je met recht trots op mag zijn.

 

Programma:

Dag 1: eerst een beetje theorie, zodat je leert waar je op moet letten bij de keuze van materialen, hoe je de draadspanning perfect instelt. Dan gaan we aan de slag met het quilten van simpele patronen, vrij uit de hand. Al doende leer je wat de juiste snelheid is. Niet het perfectionisme maar het plezier staat voorop!

Dag 2: verder met opvulpatronen, vrij uit de hand. Je leert spelen met reliëf en hoe je focus in je werk toevoegt, waardoor sommige delen echt de aandacht trekken. Een begin met eenvoudige veren.

Dag 3: vandaag zijn de veren volop aan de beurt. Alle oefeningen die we tot nu toe gedaan hebben, zorgen ervoor dat je alles in de vingers hebt om met zelfvertrouwen met de veren aan de slag te gaan. We gaan ze op verschillende manieren toepassen. We leren hoe ze geplaatst kunnen worden in een kabel, voor een elegante border. Tot slot vullen we een vorm op met veren, bv een hart.

 

Niveau: vervolg op basiscursus

Data machinaal quilten

Data: vrijdag 26 oktober, 9 november en 23 november 2018.

De les is van 10.00 tot 15.30 uur.

 

In de pauze eet je je eigen meegebrachte lunch, met een kopje soep van mij.

Kosten

Prijs € 135,- voor 3 dagen les, incl. koffie, thee, patronen en handleiding op papier. Excl. materiaal en vulling. 

 

Extra benodigdheden:

- naaimachine met verzinkbaar transport en een quiltvoetje,

- een slider en handschoenen met antislip vingers (bv. Machingers),

- 6 oefenquilts van 50 x 50 cm,

- wateroplosbare stift (dik),

- quiltgaren voor op de naaimachine (géén handquiltgaren).

Na inschrijving krijg je meer details over de benodigdheden. 

Inschrijven

Neem even contact met me op, dan laat ik je meteen weten of er nog plek is.

Na aanbetaling ben je zeker van je deelname.


Vuurtoren Texel, 15 x 20 cm.
Vuurtoren Texel, 15 x 20 cm.

Een tip: het werkt prettiger als je naaimachine een langere arm heeft. Vooral voor grotere werkstukken (een- of tweepersoons dekenquilts).

 

Maar ook met kleinere quilts en een gewone naaimachine kun je veel plezier beleven, voorwaarde is wel dat je een verzinkbaar transport hebt.

 

Heb je hier vragen over? Bel me gerust, liefst wel na 18.00 uur.

 

Machinaal quilten

Start 26 oktober 2018 (3 hele dagen)

Dit is mijn mandjesquilt tafellaken. Het quiltwerk geeft de quilt een luxe uitstraling. Er zijn zoveel patronen mogelijk, het is bijna eindeloos. Ik kijk er naar uit om deze techniek aan mijn cursisten te leren.

Wil je dit ook leren, er is nog één plekje vrij. Na drie dagen les kun jij ook deze quiltpatronen maken. Lees meer...